Utkast: Mars 9, 2010

Jag har varit på hawaii.

Fick kommentarerna att jag var brun idag i skolan vilket fick mig att le. lurade mina vänner att mina henna tatueringar var riktiga och jag totalt ägde på hockeyn idag i skolan. Var på en lunch för the firedepartment, vilket bestod av korv och pannkakor, shoppat en otroligt snygg promklänning, dansat i 3 timmar för våran musical i skolan och sovit bort resten av tiden, är en bra summering över helgen. Men nu ska det inte pratas helgplanerna, utan min HAWAII resa såklart!


Vaknar cirka 4 på morgonen den 24:e, trött efter en bra födelsedag åker jag och Phyllis mot flygplatsen. Trafikpanik! en resa som ska ha tagit oss 1,5 timmar blir plöstligt 3,5, vilket resulterar att jag missar mitt flyg från chicago till honolulu med en halv timma. måtligt ledsen och stressad får jag ställa mig i kön för att få en ny biljett. Turligt nog så löser det sig och jag drar till LAX istället, alltså L.A där jag sedan får byta plan till honolulu. sammanlagd flygtid cirka 9 timmar. galet, det är ju mer än en sverige resa hem tänker jag. Sover och åter sover uttråkad som jag är. Blir uppbytt till economi plus vilket var ju kul plus att planet är halvtomt så man kan lägga sig över säterna och sova raklång.


Anländer till hawaii vid 10 tiden på kvällen, medräknad en fyra timmars tidskillnad. Har inte ätit på galet många timmar och ingen middag blir det heller den kvällen. åker till hotellet där jag ser lite bekanta ansikten. Svenskar från lägret i sommar, och lite andra folk från min förra orientation i springfield. KUL! får mitt rum och somnar snabbt. Delar rum med en tjej från norge, Andrea, en tjej från Estonia, Annika och en tjej från tyskland, Sara.

Första dagen började med en busstur runt ön, fick se fina lugna stränder och surfälskande vågor. åkte till en ananas odling där vi shoppade sovenirer. fick mitt hawaiianska namn Makai, tror dock hon lurade mig för först sa hon att anna var anna på hawaiianska men hon ändrade sig snabbt och sa makai då hon ville sälja ett armband ingraverat med det till mig. Vid ananas shoppen så fanns det allt man kunde tänka sig i ananas, body lotions, te, godis, med mera med mera. Jag prövade något som heter shaved ice, som var som smaksatt is i alla färger som man åt med glass eller kondenserad mjök över. gott gott. en hawaii favorit. Vi drog vidare till beachen där vi fick några timmar att börja jobba på brännan. kvällen avslutades med middag på hard rock cafe och på kvällen så shoppade jag och några vänner.

kommer inte ihåg dag för dag allting efter detta, hela veckan gick så himla fort. Vi besteg en vulkan, Diamond head, där vi fick se den vackraste utsikten över hawaii. gick upp hundratals trappor och var rejält svettig när jag var nere igen. Turligt så var det dags att surfa efteråt. Min grupp fick någon flummig pensionerad hawaiian med en ohälsosam solbränna. Det var svårare vad jag trott det skulle vara. att veta när man skulle börja paddla och när man skulle ställa sig upp på brädan. ibland var det svårt att "fånga vågen" .sammanlagt de två gångerna jag faktiskt surfade var jag uppe i 3 sek innan jag föll, det var lite svårt att hitta balansen. men det var riktigt kul!!

Vi besökte Pearl Harbour, detta var också den ända dagen vi hade regn i cirka 1 timma under hela veckan. Pearl Harbor var riktigt interessant, vi fick se the arizona memorial. hade förväntat mig mer, att det skulle vara större men det känns ändå ganska coolt att kunna säga att man har varit där.

Vi hade en Tsunami varning som de flesta nog förhoppnngsvis känner till! Pga av jordbävingen i Chile så var hela stilla havet tsunami varnat dagen efter. Mitt rum väckdes av ett bankande på dörren 4 på morgonen. efter att ha ignonerat knackningarna ett antal gånger så öppnande vi dörren. En tjej från organisationen säger till oss att leta fram passet och pengar för vi ska evakueras!! jag freakar totalt, börjar packa ner grejer och kläder i mitt handbagage och tar mig ner till receptionen. Får lite lugnande ord från våra ledare som säger att vi inte ska oroa oss, vi ska inte evakueras. De vill att vi omdelebart ska äta frukost och komma direkt tillbaka till hotellet. Tsunamin beräknades kommer till Oahu omkring 11 så före det var vi tvungna att stanna på hotellet och bara vänta. Alla affärer och matställen är stängda och det enda stället som säljer krubb har en 70 pers kö ringlande efter sig. Folk bär hem bunkrar fyllda med vatten och förbreder sig för  en katastof. Jag kunde inte äta frukost. Jag försöker ringa mamma och pappa men samtalen bryts. Vi tvingas stanna inne på våra hotellrum när vågen ska komma och alla följde nyheterna live. ingenting händer. vågen är en timma försenad. efter en timmas oro så kommer tre tsunami vågor som beräknas vara 1 meter höga. haha. jag somnar och sover mig igenom tsunamin. efter några timmar när faran är över drar alla till ett mall, som är usas näst största efter mall of america. otruligt så är alla bra affärer stängda pga tsunami vågen. Vi äter middag där på Bubba shrimp och dagen känns som ett allmänt waste. efter det så shoppades det tshirts. Clara från Danmark och Annika från Estonia.


Vi snorklade, vilket nog var en av mina höjdpunkter under veckan. var säkert i vattnet i två timmar, konstant snorklande. hade även med min kamera så tog grymma undervattens bilder. solade och badade resten av dagen. käkade middag på ett mexikanskt plejs, Senior frog. De showade hela tiden och i slutet av kvällen blev det party på scenen och alla dansade helt galna . det blev dans genom köket där personalen spelade på grytor och stekpannor . haha så sjukt kul.
sista hela dagen blev det en båttur med en katamaran. helt underbart. sedan hängde jag och några vänner på stranden tills det var dags för att skaffa henna tatueringarna som jag och en kompis spanat in och lovat oss själva att skaffa. En dinosarie gående ner min arm och ett ahloa på höger armen. jag skaffade en baby dino och hon en stor. haha. efter det var det dags för ännu mera party. vi käkade middag på planet hollywood och efter det blev det dj och galen dans igen!! så sjukt kul!!

Det är väl resan i stort. Jag hade sjukt kul, nog en av de bästa resorna jag någnsin varit på. men det kändes samtidigt skönt att komma hem igen!

Puss!! och tack för de som faktistk orkar läsa ett så långt inlägg som detta. lägger upp mer bilder senare. måste sova nu!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0