random

Igår hade jag för mig lite webbshopping, ett pyjamas set från victorias secret är nu alltså påväg till flanagans postkontor. Mycket behövligt då pyjamas har varit en bristvara för mig !

Igår vad vetrance day på skolan, vilket innebär, en dag att hylla amerika, sjunga nationalsången, andra sånger om flaggan och dylikt, och tal om amerikas soldater. Detta är en stor skillnad USA vs. Sverige. Här är man så väldigt nationalistisk och man säger dagligen en ed om hur mycket man älskar amerika. I Sverige skulle det ju anses nästan absurt att tala om hur mycket man älskar sverige och hur tacksam man är över att vara svensk, det skulle ju till och med ses som rasistiskt. Så är det inte här. Amerika hyllar sitt land och sina krigshjältar. Många gånger ser de flesta usa som så överlägset och de kan inte heller förstå USAs brister. Sverige målas upp som nästan kommunistiskt och som allmänt dålig politik.

Under vetrance day i allafall, så hyllade vi amerika, jag som är med i band spelade the timpani, klantade till det, men ingen märkte..Band är föresten något jag vill sluta, jag testade trummorna, vilket jag verkligen gillar, men de spelar på för svår nivå. Det är ju inte heller något jag vill satsa på. Nu återstår det bara att berätta för läraren..


Jag läste min kusin Marias blogg om hur hon skrev om att hennes svenska blivit sämre samtidigt som det inte alltid var hundra med engelskan, så är det exakt för mig. Känns som jag har hamnat i något sorts mellan läge nu, svenskan går sämre, gramatik vilket aldrig har varit min starka sida har blivit ännu svårare och menningsuppbyggnad till och med när jag pratar svenska låter lite underligt ! Engelskan går ju bättre och bättre men jag kan säga, jag drömmer fortfarande inte på engelska, vilket alla sa att man skulle göra!! haha jag väntar fortfarande på det tecknet!! Ibland är det svårt att säga vad man egentligen menar och läsa högt för klassen ur anatomi boken eller liknande är ingen dans på rosor!! Många gånger längtar man bara efter att få prata svenska, kunna säga exakt vad man menar utan att behöva förklara igen. eller faktiskt höra vad de mumligaste personerna säger. För det är ju faktiskt lite ansträngande att prata engelska 24/7. Plus att man har sina dagar. Vissa dagar flyter verkligen engelskan på galant och andra så blir det ibland svårt att förklara saker och ting.


Imorgon har jag ingen skola, yeehoo. För alla varsity volleyball players ska åka och kolla på The state volleyball tournament som vi för 2 veckor sedan åkte ut från. Jag är taggad, ingen skola, känns kanon. Sedan ska vi nog äta lunch allihopa någonstans i Bloomington.

By the way, imorgon är det fredagen den 13 !!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0